Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Selamat datang ke dunia blog saya.Seorang ummi,isteri,anak dan kawan yang baru berjinak dgn dunia blog.Semoga yang baik kita jadikan pedoman dan yang tak baik kita buang jauh2...semoga kita memperolehi keberkatan.Amin...

Selasa, 8 September 2009

Dah lama tak buat sendiri...



Salam pertengahan Ramadhan...

Lamanya aku tak mengepost entry kat blog aku ni...Rasanya dah lebih 2 minggu la juga.Bukan tak mau atau tak de cerita tapi aku tak sempat sungguh di bulan puasa yang mulia ni nak mengepost apa2 entry pun. Bukan sebab dok buat biskut raya macam gambar di atas tapi hubby sungguh2 menggunakannya dengan tekun jadi macam tukun. He3.Lagipun bulan puasa aku sibuk urus bahagian dapur lerrr.he3.

2-3 hari yang lepas semasa bulan penuh(khas untuk kaum hawa yang dah cukup umur), aku mengambil kesempatan la buat biskut raya dengan tekun sampai jadi tukun.Dah bertahun2 tak buat maka tahun ini dengan rasminya aku menggodek2,menguli2,mencanai2,tekan-menekan tepung lalu jadilah hasil seperti yang di atas.Almond London,samperit,biskut aiskrim,tart nanas gulung,biskut nestum dan biskut sarang semut.Tu pun ada g plan nak buat.Ada juga mula2 buat tak menjadi macam samperit.Sebelum masuk oven, bunga cantekk..bila tengah dalam oven bunga mula layu menjadi kembang setaman.Tapi gmbar di atas, bunga dia jadi cantekk tapi gambar tak berapa sharp...he3.Betul tak tipu memang cantik bunga dia(bulan puasa mana leh tipu2 kan?).Terima kasih pada teman2 dan jiran2 yang sentiasa bekerjasama dalam memberi ilmu dan pendapat.

Dalam banyak2 biskut, almond london la yang aku cukup puas hati.Memang tip top nyerrr.So jemput la ke rumah aku tahun ni sambil makan biskut raye...



6 comments:

Aliza on Selasa, September 08, 2009 2:47:00 PTG berkata...

amboiii..sedapnya napok...bt i liur mleleh je poso2 ni...aku baru wak 4 jenis...smale..dgn hubby nga anak skali wak popia gulung, pastu trs grg n make..last2 habis...eheh gini gak tak dan nak wak rayo doh....

Irtiyah on Selasa, September 08, 2009 3:20:00 PTG berkata...

salam

tak semangatlah nak buat kuih sorang-sorang. penat. cehhh.. aci tak? beli je ntah sedap ntah tidak. sib baik tak de permintaan rasmi dari 'boss'

Kabuto on Selasa, September 08, 2009 8:21:00 PTG berkata...

tahun ni xmau beli kuih tunjuk lagi..tahun lepas xnak beli, tapi p je bazaar, terpegun tgok..cantik sgt kuih dia.so beli la..beli bkn sbb sedap tapi sbb bentuk :) puas mak membebel..hehe

maslemon on Rabu, September 09, 2009 8:01:00 PG berkata...

aku seal siap2 bekas biskut,barulah x abis kene serang oeh tentera2.tp aku dah spare siap2 le untuk dimakan sama.tahun ni kena buat dua bekas. 1 bekas untuk kami di sini, 1 bekas g untuk family mertua aku.aku tak balik kelate tahun ni.waaaa..sedihnye!kalu tak 3 bekas aku kena buat

maslemon on Rabu, September 09, 2009 8:07:00 PG berkata...

slm irtiyah..
akak memang suka buat sendiri.sblm kawin,zaman ank dara buat sendiri ngan kakak2 n adik.tapi bila dh masuk U, kalu sempat aje buat.tapi akak suka lagi buat kek,especially kek coklat.bl dah kawin,tak buat biskut sbb x der oven.thn ni dh ada oven,apa lagi..tp akak buat sorang2 je,hubby x minat langsung bab kueh2 raya ni.makan pun dia kurang juga tapi dia tak halang akak buat.yg paling bes, anak2 le tumpang sekaki nak buat tp budak2 faham2 sendiri laa...he3

maslemon on Rabu, September 09, 2009 8:10:00 PG berkata...

kabuto...
hang rajin buat sendiri ka kueh raya?bagus2 jarang orang laki buat kueh raya tau.akak raya kat wang tepus, jitra tahun ni..x balik kg akak thn ni.sedihnya, Tuhan aje yang tau...

Catat Ulasan

ok la tuuu..