Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Selamat datang ke dunia blog saya.Seorang ummi,isteri,anak dan kawan yang baru berjinak dgn dunia blog.Semoga yang baik kita jadikan pedoman dan yang tak baik kita buang jauh2...semoga kita memperolehi keberkatan.Amin...

Ahad, 12 Julai 2009

Air 7 Kolah

Sambungan dari 'Cuti Panjang Di Kelate'

Semasa dalam perjalanan pulang ke Kedah, Abang Long(abg sulung hubby)kata akan singgah di setiap masjid di sepanjang jalan. Mana masjid yang ada kolah bertakung yang digunakan untuk jemaah ambil air sembahyang akan diisi dalam botol.Dengan syarat kolah itu terdedah dan airnya digunakan untuk wuduk macam kita celup direct anggota wuduk dalam kolah tersebut dan bukan air kolah yang tertutup.Aku tak ambil endah dengan kata2 dia dan aku malas nak ambil tahu.

Sampai masjid pertama, abah turun bawa 2 botol kosong air mineral yang kecik.Emm patut la abg long minta ngan ma aku botol kosong masa di rumah aku, ini rupanya tujuan dia.Ah! Buat apa aku nak ambil tahu.Dah le rasa sedih tinggal ma ayah masih lagi berkesan di kalbu.Hu hu hu.

Dipendekkan cerita,maka cukuplah 7 air kolah dikumpul.Bukan semua kolah di masjid yang ada kolah terdedah macam tu je.Kiranya lebih dari 7 perhentian kami berhenti semata2 nak amik air kolah masjid.Apa tujuannya?

Dalam perjalanan juga puas dah aku,anak2 dan Pak Andak(adik lelaki bongsu hubby) tido.Sekali-sekala tubuh kami terbuai2 dilonjak oleh kereta nissan frontier abg long.Kereta ala2 pikap ni memang la mcm tu,pantang lalu atas jalan berbonggol sket mulalah terlompat2.Perjalanan pula melalui bukit-bukau sepanjang highway timur barat.Juga puas badan kami mengikut rentak tari mak inang,kejap ke kiri, kejap ke kanan, ikut pusingan bukit.

Anakku yang lelaki plak sibuk nak makan donut.Nak donut, nak donut...geram aku.Ma aku ada bekalkan lebihan kueh mueh yang kami makan sebelum bertolak tadi.Anakku suka donut.Yang heran singgah kedai makan satu donut pun tak de.Yang ada kueh2 lain la.Haru betul..

Abg long cakap amik air 7 kolah ni nak ubatkan aku n abah.Aku?Abah?Sakit apa kami?Entah, masa tu aku berat lidah nak tanya.

Sampai daerah Baling(dah masuk Kedah daa), abg long bawa kami semua masuk satu jalan kampung dan aku terlupa nak cek apa nama kampung tu.Tapi dalam hutan sket la.Nasib kami bertuah kerana ternampak rusa hutan(ye la mana ada rusa zoo dlm kg) melintas depan kenderaan kami.Bertuah tu beb!

Kendian abg long berhenti parkir kereta depan sebuah rumah kampung yang agak biasa rekabentuknya.Macam rumah tak siap je kata hati aku. Bagi salam, tak de sapa jawab tapi pintu terbuka.Kami selamba je masuk dan duduk.Abg long siap call tuan rumah g ngan handset.Kami duduk bersila sebab ada 2 bj je kerusi kayu,kalu aku tak silap kerusi sekolah budak sekolah rendah. Aku duduk bersila. Ruang ni nak kata ruang tamu tak le juga dah kosong je, yang ada cuma satu rak kayu yang ada diletakkan ubat2 dan madu.Nak jual kot..

Aku buat dekk je.Anak2 aku siap tawaf sana-sini.Si anak dara aku siap belek tikar yang kami duduk.Eh!ada duit! Banyak juga.Yang merah, yang hijau dan yang biru.Amboi tuan rumah ni macam tu je simpan duit?

Tiba2 datang seorang lelaki berbadan besar, boroi dan tinggi.Dah le tak pakai baju, pakai kain pelikat je.Tengok muka dia fuhh mcm garang gile.

'Aku tido!Ngantuk sangat..' kata si lelaki berbadan besar tu.Kemudian pok-pek,pok-pek, bla..bla..dan bla antara lelaki tu dengan abg long dan abah.Anak2 aku ralit tengok lelaki yang tak berbaju tu bercakap.

'Ni..hang tolong tengok sket budak ni(merujuk pada aku), pasai apo susah sangat dapat keje?', abg long berkata pada si lelaki tersebut.Eh pasal itu ke? Kata aku dalam hati sambil tersengih2 menahan malu.

'Emmh mengaji tinggi dah,sampai master, boleh jadi profesor tapi minta keje tak dapat2.Pasai apo ntah', abah aku plak menyampuk.Tu dia aku jadi topik hangat!

Lelaki gemuk tu tengok aku.Gerunnya! 'Ni?dia ni, kawin belum?' kata lelaki tu.Aik tanya pasal kawin la plak.

'Tu budak kecik dua orang tu anak dia la', serentak abah dan abg long berkata. 'Suami dia tak de apa, keje dah, dia je ni payah dapat.Mintak keje cikgu tak pernah dapat', abah aku berkata panjang lebar.Dan aku masih lagi tersengih2 je.He he he.

'Emmph, mana ayak bawak tak?', lelaki tu berkata merujuk pada air 7 kolah. 'Ada..ada..kami bawak', sambil menyerahkan pada lelaki tu.Tapi aku tengok dia tak baca apa pun pada air tu, nak hembus2 jauh sekali.Just buka tudung sambil sembang dengan kami.

Kemudian,turn abah plak, dia bagitau pasal projek dia yang tak abis2 g siap.Ada aje halangan macam upah orang pasang itu-ini tapi tak buat keje sampai habis.Sama juga dia mintak air tu dan buka tudung botol.Ntah tak baca apa pun aku tengok.

Dia pesan pada aku dan abah balik mandi air 7 kolah ni masa mandian terakhir dan niat la apa yang patut.Kemudian berserah pada Allah.Dia kata kat aku, lepas ni gerenti dapat keje.Dan aku macam biasa masih lagi tersengih2.Dan abg long sempat lagi tanya kenapa anak perempuan aku ni badan panas je.Senang je jawapan dia, oh itu ada biji kat belakang tengkuk dia tu yang dia panas badan.Biji apa ntah yang dia sebut, yang aku dengar 'Sepia'.Macam nama orang je.He3.Dia kata mandi budak tu bawah kangkang bapak dia.Ha3 aku nak tergelak besar tapi tahan je, control ayu gitu.Keh keh keh.Kalu anak laki mandi bawah kangkang mak dia.

So macam tu je lah.Abah hulur duit, tapi aku buat tak tau aje.So abah yang bagi pengeras.Sebab aku dalam blurr lagi sebab masih tak percaya yang aku jadi pesakit.Dan patut le, duit banyak bawah tikar, rupa2nya sape2 yang berubat, letak aje duit pengeras bawah tikar tu.Tak kisah la berapa asal taruk je bawah tikar.

Masa kami keluar rumah lelaki tu, tu dia, ada sekumpulan plak orang datang nak berubat!.Rezeki dia lagi..

Aku tersengih2.Aku cakap kat abg long, 'Ingatkan abg long buat lawak je tadi'. 'Laa kak ngah(panggilan untuk aku)ingat abg long buat lawak..nak berubat la', kata abg long.

Begitu la pengakhirannya.Kami hanya berusaha.Itu je.Selebihnya terserah pada Allah.Cuma aku tak kisah dah sangat kalau tak dapat kerja juga akhirnya.Tentu ada hikmah di sebalik kejadianNya.

So, perjalanan pulang kami diteruskan.Oh!rupa-rupanya ingatan donut masih lagi utuh.Anak lelakiku masih lagi tanya donut!.Sepanjang perjalanan pulang, donut hanya kami jumpa di Kedah, di sebuah tapak pasar malam di Baling.Kuang kuang kuang..

0 comments:

Catat Ulasan

ok la tuuu..