Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Selamat datang ke dunia blog saya.Seorang ummi,isteri,anak dan kawan yang baru berjinak dgn dunia blog.Semoga yang baik kita jadikan pedoman dan yang tak baik kita buang jauh2...semoga kita memperolehi keberkatan.Amin...

Khamis, 23 Julai 2009

Apa ada dalam minyak wangi?

Salam semua...

Pada kesempatan yang sedikit ini ingin aku kongsi bersama satu info yang mungkin dah lama tapi tetap akan baru selama-lamanya.Semoga para blogger yang gemar menggunakan minyak wangi terutama yang jenama oversea agar berhati-hati kerana kesahihan pembuatannya.Maklumat ini aku baca dalam sebuah buku terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang.Diharap blogger dapat memberi komen terhadap info ini.

Selalunya iklan minyak wangi memberi gambaran yang baik tentang produk mereka.Kata2 seperti 'sedikit minyak wangi pada badan,membuatkan anda merasa segar sepanjang hari', sering menggamit pengguna untuk membelinya.

Kira2 85% drpd isi kandungan minyak wangi adlah alkohol.Bhn2 pewangi dilarutkan di dlm alkohol dan apabila didedahkan ke udara akan meruap dgn mudah.Itulah sebabnya apabila minyak wangi digosok pada kulit ia akn menjadi kering dan baunya meruap di udara untuk menghasilkan keharuman terutama pd badan dan persekitaran.

Apa yg dipersoalkan bukan sekadar kandungan alkohol,tetapi kegunaan lemak babi untuk memproses bau daripada bunga.

Di dlm proses yg disebut enfleurage,campuran lemak babi dan minyak akan disapu ke atas plat-plat kaca di dlm rak kayu yg dipanggil 'chasis'.Bunga2 yg dikehendaki ditaburkan di atasnya.Rak2 tersebut ditutup rapat dan dibiarkan selama 24 jam supaya bau bunga akn larut di dlm lemak atau minyak itu.

Selepas 24jam bunga2 itu dikeluarkan dan digantikan dengan bunga2 yg baru.Proses itu diulang berkali2 sehingga lemak atau minyak itu akn berlumuran dgn bau bunga tersebut.

Lemak yang penuh dgn bau wangian dicampur pula dgn alkohol supaya pengekstrakan berada pd tahap maksimum dan ini diikuti dgn proses penyejukan dan penyejatan di mana satu larutan alkohol yg berbau wangi diperolehi.Larutan ini dibiarkan pekat,iaitu satu proses di mana alkohol akan meruap dan hasil yang tinggal ialah minyak wangi yang diperlukan.

Di dalam proses menyediakan minyak wangi,bahan2 penting yang digunakan ialah bunga, lemak atau minyak dan alkohol.

Bagi umat Islam,apa yg dikhuatiri ialah jika lemak atau minyak yang digunakan itu diperolehi daripada sumber babi.

Di dalam proses enfleurage, penggunaan lemak babi adalah yang paling baik.Lemak babi tersebut dihilangkan baunya sebelum diguna dan semasa pengekstrakan bau wangi bunga dengan alkohol, lemak babi mungkin akan larut sedikit di dlm alkohol,dan kehadirannya adalah nyata pd minyak wangi yg diperolehi.Sedikit,tetap HARAM.

Dalam mengadun sesuatu minyak wangi,beberapa jenis bauan digabungkan untuk menjadi satu bauan yg unik.


Kejutan di kilang minyak wangi

"Dahulu saya sangat gemar memakai minyak wangi hingga membuat koleksi hampir semua jenis perfume termasuk buatan luar negara.

"Pada suatu ketika, saya bersama suami telah membuat lawatan ke Eropah dan berkesempatan melawat sebuah kilang yg menghasilkan minyak wangi.

"Di dalam kilang yang begitu besar itu, bermacam2 jenama minyak wangi ditunjukkan kepada kami, malah dijual dengan harga kilang yang jauh lebih murah daripada harga pasaran.

"Pada satu peringkat pengeluaran, kami dibawa ke tempat di mana terdapat tangki-tangki besar berisi bendalir putih yang merupakan proses akhir sebelum dicampurkan ke dalam minyak tadi.

"Saya sempat bertanya kepada seorang pekerja di situ apakah bendalir putih itu dan apakah kegunaannya?Dengan selamba beliau menjawab, "Oooh! Itu lemak babi dan ia menjadikan bau minyak wangi lebih tahan lama."

"Saya begitu terkejut mendengar jawapan yang diberikannya itu lalu bertanya lagi, "Maksud awak, lemak babi dicampurkan ke dalam semua minyak wangi?" Pekerja itu mengiyakannya sambil berkata jika tidak, baunya tidak tahan lama."

(Laporan daripada seorang wanita Malaysia yang melawat sebuah kilang minyak wangi di Perancis)

P/s- aku tak kemaruk nak guna minyak wangi.dulu ada gak beli yg jns roll bukan yg sembur2.tapi aku kdg2 pening bila bau wangi sgt.dok pakai bedak baby je skang..

4 comments:

Aliza on Khamis, Julai 23, 2009 1:36:00 PTG berkata...

aku guna one drop perfume..katanya halal..so aku yakin la tuk menggunakannya...

maslemon on Khamis, Julai 23, 2009 3:37:00 PTG berkata...

kalau yakin x per tp pakai perfume untuk suami lg bgs x yah pakai ke luar.wpun alasan nk elak bdn busuk tp kalo bdn berbau pakai minyak wangi lg bdn bau busuk.sungguh...

mohd hasrul yahaya on Khamis, Julai 23, 2009 8:20:00 PTG berkata...

kdg2 wangi ni boleh mendatangkan fitnah..istilah yg universal..yg penting, bersolek/wangi untuk suami dah tentu2 diwajibkan..jgn sampai mendatangkan maksiat udahla..sebab kdg2 nafsu cepat terangsang bila bau wangi..so, pk2 kan la yek.

maslemon on Sabtu, Julai 25, 2009 8:40:00 PG berkata...

slm..
pakai bedak baby je saya...

Catat Ulasan

ok la tuuu..