Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Selamat datang ke dunia blog saya.Seorang ummi,isteri,anak dan kawan yang baru berjinak dgn dunia blog.Semoga yang baik kita jadikan pedoman dan yang tak baik kita buang jauh2...semoga kita memperolehi keberkatan.Amin...

Isnin, 13 Julai 2009

Buli

Aku tertarik dengan artikel oleh Aliza yang berkenaan kes buli pelajar sekolah. He3 aku dulu pernah jadi mangsa buli masa aku dalam darjah 1 lagi.Tapi pada zaman (80an) tersebut perkataan buli bukanlah satu perkataan yang glamor pada zaman tersebut malahan kes buli pada zaman tersebut tidaklah seteruk pada zaman sekarang.


Kes buli pada zaman aku dulu tidaklah sampai mendera fizikal seseorang tapi lebih kepada tekanan perasaan la..

Aku pernah di pow oleh rakan sekelas atas sebab yang tidak munasabah.Satu hari ketika dalam kelas aku terjumpa sebungkus pulut pagi dalam laci mejaku.Tapi aku tak tahu siapa yang punya.So, aku biarkan je lah dan tak pedulikannya.Esoknya, aku tengok pulut pagi tu dah hilang!Tapi aku biasa -biasa je lah dah memang aku tak ambilnya.

Tiba2 rakan sekelasku mengaku yang pulut pagi itu dia yang punya dan menuduh aku makan, tapi aku nafikannya dan demi Allah aku tak makan pun atau ambilnya.Rentetan dari itu, rakan sekelas aku menyuruh aku menggantikannya dengan nilai harga pulut pagi itu.Harga 20sen dan belanja sekolah aku ketika zaman tersebut hanya 20sen.Tidak mahu memanjangkan masalah aku bayarlah harga pulut tersebut.

Aku ingatkan habis setakat itu je, tapi esoknya dia meminta lagi 20sen dari aku.Dan aku takut lalu bagi lah 20sen lagi.Esok pun dia minta lagi dan aku tanpa berfikir panjang terus report kepada abangku yang berada di darjah 5.Abangku siap bawa geng dia dan marah pada rakan sekelas aku tu dan report pada guru besar.Tapi tindakan x diambil sangat memandangkan kami baru darjah 1.

Tapi sekarang, lain cara bulinya.Lebih teruk dari pow mengepow.Budak-budak sekarang semakin berani dan aku juga risau kerana masa akan datang bagaimana agaknya situasi pada zaman tersebut bila anak-anak aku berada di zaman persekolahan nanti.Minta2 dijauhkan dari segala keburukan, Insya Allah.

3 comments:

maslemon on Isnin, Julai 13, 2009 4:39:00 PTG berkata...

cubaan 1..2..3..

kita on Selasa, Julai 14, 2009 10:25:00 PTG berkata...

cubaan komen di blog maslemon

Irtiyah on Rabu, Julai 15, 2009 3:15:00 PG berkata...

salam.... ha... baru boleh komen.
cantik la templete ni. sesuai dengan citarasa saya. hehehe

Catat Ulasan

ok la tuuu..