Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Selamat datang ke dunia blog saya.Seorang ummi,isteri,anak dan kawan yang baru berjinak dgn dunia blog.Semoga yang baik kita jadikan pedoman dan yang tak baik kita buang jauh2...semoga kita memperolehi keberkatan.Amin...

Ahad, 19 Julai 2009

Selipar

Satu hari di waktu pagi dekat2 nak tengah hari,abang dan adik bermain basikal di halaman rumah.Berkatalah si abang;

Abang:Ummi, selipar abang putus dah..(sambil menunjukkan seliparnya yang putus)
Ummi :Oh!Putus dah..tak pe nanti suruh abah beli yang baru.
Abang:(Sambil tersenyum dengan gigi rongaknya)Yey..abah beli baru!

Si adik dari tadi melihat dengan wajah seribu bahasa;

Adik :Ummi adik pun nak selipa baru gak..
Ummi :Tapi selipar adik tak putus pun.Elok g.Tak yah beli baru la.
Adik :Adik nak jugak.Selipar adik buruk
Ummi :Em..(sambil beredar ke dapur meneruskan kerja)

Petang itu juga si abah membeli selipar baru abang yang comel kaler merah dengan gambar mickey mouse.Harga rm2.50 je.

Abang:Abang dah ada selipar baru.(Terus berlari bermain di luar)
Adik :Adik nak selipar miki gak..
Abah :Tak pe nanti abah beli bila dah putus

Kesian adik jeles tengok selipar baru abang.Petang itu juga, jiran buat jamuan makan2.Bes dapat makan free!.Si abang seronok dengan selipar baru tapi si adik berwajah kelat.Adik pun berkata sambil didengar oleh jiran2;

Adik:Ummi adik nak slipa miki
Ummi:Alaah nanti abah beli la.Kalau rosak..
Adik:Nanti adik amik gunting!(bermakna nak gunting seliparnya supaya rosak dan cepat dapat ganti baru)
Jiran2:Amboi pandainya!nak amik gunting selipar..
Ummi:Hissh budak ni..

Lalu aku teringat la masa aku kecik2 dulu.Aku ada abang yang tua setahun dariku.Jarak umur yang tak jauh sangat menyebabkan kami agak close masa kecik2 dulu.Main pun sama2.Kalau selipar abang aku putus dulu,aku tak de lah nak amik gunting nak bagi putus gak tapi aku gunakan selipar tu selasak-lasaknya nak bagi cepat putus.Heheheheh.Bijak tak?Rupa-rupanya anakku 'menurun' perangai aku juga tapi lagi teruk idea dia nak amik gunting.Kehkehkeh.Budak-budak...



2 comments:

Aliza on Isnin, Julai 20, 2009 5:55:00 PG berkata...

salam...
pg2 lg aku bg komen ni..semalam hb yg guna..ni kebetulan bgn sahur..mkn 2 bj telur ngan i milo jer.nak mkn ns tak slera...heheh suka la atiq dpt selipar baru..cian kat amni, bila dah anak 2 ni,,kena la pandai jg hati dua2..camner la damia bila dah ada adik nt...:-)

maslemon on Khamis, Julai 23, 2009 4:24:00 PG berkata...

salam...
anak2 cepat berfikir sekarang.kdg2 hilang sabar juga tapi kena sabar juga akhirnya.Semoga anak2 kita menjadi anak2 yang soleh/solehah.

Catat Ulasan

ok la tuuu..