Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Selamat datang ke dunia blog saya.Seorang ummi,isteri,anak dan kawan yang baru berjinak dgn dunia blog.Semoga yang baik kita jadikan pedoman dan yang tak baik kita buang jauh2...semoga kita memperolehi keberkatan.Amin...

Isnin, 13 Julai 2009

Aku insan biasa

Kadangkala dalam hidup ini kita mempunyai cita2 dan impian yang tertentu.Kita juga inginkan sesuatu yang seringkali kita idam-idamkan.Sesuatu itu bukanlah berbentuk material semata2 tetapi juga sesuatu yang abstrak yang penuh dengan nilai2 kerohanian dan juga perasaan. Di sini aku bukanlah ingin menyatakan secara halusinasi keinginan sebenar aku.Cuma aku ingin berkongsi kisahku yang mungkin sama dengan orang lain.


Aku rasa ramai yang senasib denganku di luar sana yang berpelajaran tinggi tetapi tidak mendapat kerjaya.Aku tidak pernah mendabik dada yang aku ini berilmu tinggi dan hanya layak memegang jawatan tinggi sahaja.Aku juga tidak pernah mengharapkan penghormatan yang tinggi dari orang sekeliling aku, malah aku tidak pernah sesekali memberitahu kelayakan tertinggi aku secara terbuka kecuali bila ditanya.Tetapi dalam blog ini aku ceritakan secara kasar pendidikanku untuk berkongsi kisah aku semata-mata.

Kisah air 7 kolah sebenarnya bukan untuk aku mendabik dada yang aku ini berpelajaran tinggi tetapi aku ingin pembaca menilai kiasan di sebalik cerita tersebut.Sebenarnya aku sudah tidak kisah jikalau sekarang atau akan datang jikalau aku belum mendapat sebarang kerja.Aku sudah terima hakikat atau takdir atau hikmah di sebalik ketentuan Allah.Cuma dalam cerita air 7 kolah lebih merupakan inspirasi dan semangat orang lain yang berusaha untuk aku.Mereka sanggup berikhtiar demi aku dengan air 7 kolah, sedangkan aku sudah tidak kisah dengan hidupku jika aku ditakdirkan tidak bekerja.

Hakikatnya orang lain tidak tahu apa yang aku rasakan kecuali yang senasib denganku.Telinga ini sudah mangli dengan pertanyaan orang sekeliling yang bertanya kenapa dan kenapa tidak bekerja.Pilih kerjakah?Tak aply itu ini kah? Awalnya aku rasa semak dan serabut dengan pertanyaan tersebut tetapi aku sudah mangli dan tidak kisah dah sekarang.Lagipun aku sudah bersuami dan punya anak-anak, maka aku tidak boleh sebarangan memilih kerja.Bukan pilih kerja tetapi kena pikir atas bawah,kiri kanan bila sudah bersuami dan beranak.Cuma yang aku terdaya pilih ialah kerjaya perguruan yang sememangnya bukan senang untuk digapai pada abad ini.Kerja lain memang aku tidak mintak disebabkan faktor2 yang aku nyatakan di atas.

Aku sentiasa sedar Allah tidak memberi semua yang aku minta.Begitu juga dengan orang lain.Tiap2 sesuatu ada hikmah yang tersembunyi yang perlu aku cari dan gali dan fikiri.Namun aku insan biasa, bila aku tersasar sedikit dari landasan, aku pernah menyalahkan diri aku sendiri tetapi Alhamdulillah aku cepat sedar dan bangkit ke landasan sebenar hidup.

Tuhanku, aku pasrah pada kehendakmu!

p/s-kepada noname, itulah aku yang sebenarnya...

1 comments:

Aliza on Selasa, Julai 14, 2009 11:47:00 PTG berkata...

alaa, mas jange amik ati sgt ngan komen org tak bernama tu..

Catat Ulasan

ok la tuuu..